Frø av blomkarse.

I dag har jeg lest om blomkarsefrø. Jeg ser at de få jeg har plukket av tidligere har vært i minste laget. Så nå lar jeg noen av blomstene stå og visne på planten så frøene skal få vokse seg store nok til å høstes. Selv om jeg har veldig lyst til å plukke vekk de blomstene som har blitt stygge.

Jeg plukket noen frø i dag. Noen av disse er nok også for små.  Nå må jeg klare å holde fingrene unna til flere blir store og fine.

Alle frøene jeg etterhvert høster skal tørkes. De skal få ligge pent strødd utover på et bakepapir på kjøkkenbenken. Og da de er helt tørket skal de få plass i en papirpose eller konvolutt. Der skal de få ligge frem til våren. Det blir spennende å se om det blir like fine planter av dem som de jeg har nå.

Som sagt tidligere så er dette første sommeren jeg har prøvd meg på blomkarse. Jeg er kjempefornøyd med plantene som kom opp av frøene. Bortsett fra at det bare var ca 50% av frøene jeg sådde som ville spire. Frøposen kjøpte jeg i våres, så det skulle ikke være noe galt med dem.

I denne urna er det bare 3 frø som som var villige. Men så store fine planter da gitt! 

Blomkarse kommer til å bli et fast innslag i urner og bed hver eneste sommer fremover. Det er helt sikkert.  Det har vært sååå gøy å følge med på hvordan de har vokst helt fra den første spiren stakk opp fra jorden. Jeg har blitt blomkarsefrelst.

Ønsker deg en fortsatt fin dag😚

 

#blomkarsefrø #blomkarse #sommerblomster #såselv

12 kommentarer

Siste innlegg