Første natta med cpap-apparat.

Mandag kveld kjørte mannen meg ned til Hokksund for overnatting igjen. Jeg skulle jo opp til Kongsberg sykehus for å få opplæring i å bruke cpap-apparatet og få det med hjem i går.

Gutta boys kjørte meg dit. Jeg tenkte det var greit at de ble med meg inn og fikk med seg visningen av apparatet. Er det for mye knotter, innstillinger, og ledninger er det best å ha med seg backup….og det var da litt.

Den var ferdig innstilt til meg, så det var jo greit. Da var det bare å lære å sette den sammen og hvordan den skal rengjøres. 

Jeg kunne øve meg på å bruke den da jeg kom hjem. Hvis jeg skulle ta meg en hvil, eller ligge å lese eller se på tv. Var det bare å sette den i gang og prøve å venne meg til å puste i masken.

I første omgang skulle jeg prøve uten hel maske. Den gir visst veldig tørrhet i munnen. Så nå har jeg en som bare dekker neseborene. Og da gjelder det å holde munnen lukket hele tiden og kun puste gjennom nesa. Da jeg prøvde den der oppe kjentes det ut som det kom til å veldig vanskelig. Men etter noen få timers øving utover ettermiddagen hjemme i Hokksund igjen gikk det bedre og bedre.

Faktisk har jeg sovet to tre økter med to tre timers sammenhengene søvn i natt. Uten problem. Mellom en av øktene med søvn kokte jeg meg en kaffekopp og satte meg ut på verandaen og nøt stillheten ei stund. Hørte ikke særlig annet enn fuglekvitter her ute på den tiden av døgnet. 

Etter ei stund der ute klarte jeg å sette på lufttrykket i nesa igjen og sovnet ganske fort for andre gang.

Jeg kjente meg egentlig like trøtt som ellers langt utovet formiddagen i dag, men så stakk yngstemann hodet inn døra og lurte på om jeg ville bli med på en kjøretur og hilse på en hund vi hadde snakket om i går. Siden han er bursdagsbarn og greier i dag vrengte jeg meg ut av sofaen og ble med. Bursdagsfrokost hadde vi allerede unnagjort.

Jeg våknet litt til livet da vi kom ut i bilen. Og det var hyggelig å hilse på hunden.

Etterpå la vi ut på et annet prosjekt vi har snakket om de siste dagene. Et VELDIG spennende et.  

Det kommer et innlegg om det senere. Jeg har vært helt kaputt siden vi kom tilbake. Nok et bevis på at formen er absolutt på bånn. Forhåpentligvis vil den bedre seg raskt fremover nå.

Har fått i meg en rask middag nå og så blir det helst bare sofa resten av kvelden.

Fin kveld til deg❤

10 kommentarer

Siste innlegg