FISKETUR MED GUTTA BOYS

I går kom endelig dagen da jeg skulle få prøve fiskestanga ved sjøen. Det har jeg hatt lyst til lenge det!! I flere år faktisk.  Det er veldig mange år siden jeg fisket ved sjøen sist. Den gangen var gutta boys små. Sønnene mine altså. Denne gangen var det de som tok med meg på tur. Og det blir ikke siste gangen.

Jeg syns det er så fint ved sjøen. Og jeg koser meg når jeg kan fiske. Det er bare det at jeg ikke tør å ta fisken av kroken selv. Og da kan jeg ikke reise på fisketur alene. Selvfølgelig er det koseligere å være flere på tur også da.

Nå har vi funnet et sted i Berger, utenfor Drammen, så neste gang regner jeg med at vi reiser direkte dit. Tar med oss mat, og blir litt utover kvelden.

Min svigerdatter og venninna til yngstemann var også med. Så vi var 5 stk.

Elsker sånne plasser.

 

Vi måtte gå et lite stykke for å komme frem hit. På veien bortover gikk vi forbi et offentlig toalett, og på høyden bak meg her var det krakker og bord.  Det var opptatt der i går, men vi kosa oss på bergene. 

 

Man kjenner det mellom skulderbladene når man står og kaster og sveiver med sluk. Det måtte en 5 minutters pause til for å strekke ut litt. 

 

Mer hadde jeg ikke tid til. Vondt fikk være vondt.  Jeg hadde nemlig fått en makrell som lå i posen bak meg, og en som datt av før jeg fikk den til land.  Det var forresten flaks at den i posen fortsatt lå der, for jeg fikk posen på kroken den ene gangen jeg skulle kaste ut, så den var på god vei ut til vanns igjen. Men jeg klarte å redde den før den nådde vannkanten nedenfor berget.

Jeg skulle bare prøve noen få kast til før vi skulle tenke på hjemturen. Og der satt den jammen igjen! Så jeg fikk altså med meg 2 pene makrell hjem. 

Selvfølgelig måtte de veies da jeg kom hjem. Og hvis jeg legger på noen få gram…ikke dobbel str…som fiskere gjerne gjør. Så ble det en på 200 og en på 250.  Svigerdatter’n fikk også 2 makrell.

En som ikke var fullt så pen som makrellen var denne saken her.

Ser du den grønne fargen den har på et eller annet som stikker ut bak finnen? SÅ knall grønn var den på undersiden. Kan ikke huske jeg har sett noe sånt før.  Men at det finnes mye stygg fisk i sjøvann det vet jeg. Har da sett noen forskjellige sorter. Det er litt av spenninga med å fiske i sjøen det.. man vet aldri hva som henger på kroken da man sveiver inn. Denne her beit på da den ene sønnen slang ut dupp og agn noen få meter fra land.  Heldigvis var den ikke større enn 10-12 cm. 

 

Etter å ha studert kartet i dag for å skjønne i det hele tatt hvor jeg har vært, fant jeg ut at vi så rett over til Holmsbu hotell og spa.

Jeg googlet bilder fra stedet og så at alle de hvite byggene, og det brune store, hører til hotellet.

 

Her er noen bilder jeg rakk å knipse på forskjellige steder vi stoppet på, før vi fant det rette stedet. Når man er med disse 2 propellene på tur (spesielt eldstemann) må man være rask på avtrekker’n. Har man flaks rekker man å se seg litt rundt før man plutselig er på vei til neste sted. 

Her gikk vi på en molo nesten ut til brygga du ser i bakgrunnen. Vi slang ut noen ganger med fiskestengene, men fant ut at det var litt for grunt i vannet der. Ikke så rart kanskje.  Da jeg på veien, etter noen turer hit og dit og att og fram, fikk se at vi hadde vært rett ved Homannsberget camping.

Der kan man jo vasse en hel evighet utover før man er heldig og får vann opp til lårene. Det kan jeg huske fra mange år tilbake. Den campingen ligger i/ved Svelvik.

Jeg mistet helt retnings-sansen på hvor vi befant oss da vi kom utenfor Drammen. Fulgte ikke så nøye med på hvor vi kjørte hele tiden, så jeg innbildte meg at vi var på andre siden av fjorden.

  I hvertfall var det et fint svanepar der da…uansett hvem side av fjorden vi var på. Og uansett om jeg syns stedsnavnene kom i feil rekkefølge. 

Her står vi ute på moloen, og ser over til…aner ikke.

Før vi stoppet her var vi innom ei øy og kikket. Etter mer studering av kart, ser jeg at øya heter Bjerkøya.

En av guttene mente det var en plass vi kunne fiske fra der. Men det eneste stedet vi fant var dette her. Det hadde blitt trangt for alle ute på den lille brygga. 

Eldstemann og kona spratt ned for å se etter blåskjell. Hun er veldig ivrig på alt som finnes i vannet.

Her er han i full fart ca i 2 minutter. Knapt nok det. For å si det sånn… det er samme farta nå som da han var 5…nå blir han 35 om en måneds tid. 

 

 

Disse 3 bildene har ikke topp kvalitet, men de viser godt hva vi hadde å slite med, vi andre som skulle følge han på veien fra sted til sted.

Han kom opp igjen med disse. Som han sa var muslinger.

Svigerdatter’n sa de var stygge. Ikke noe å samle på… så da gikk de rett til havs igjen. Jeg rakk å få en rask titt.

Det første stedet vi stoppet på var en plass inne i Sandebukta. Der hadde de fått fisk for ei stund siden, så vi var der en halvtimes tid og prøvde stengene. Det var flere også som sto der, men ingen fikk noe. Så vi pakket alt i bilen og fór videre.

 

Venninnen til yngstemann hadde aldri sett meg så blid og glad som da jeg nesten hoppet ut av bilen med stanga mi. ENDELIG FIKK JEG FISKE VED SJØEN IGJEN!!

Jeg hadde en flott og minnerik dag med sønnene mine og jentene i går. Den kan jeg leve lenge på.

Og jeg kosa meg med sprøstekt makrell før jeg la meg sliten og fornøyd seint i går kveld.

 

God helg😚

 

#makrell #makrellfiske #fisketur #familie #familiedag #happyday #kos #fiske #sønner #sommer

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Herlig. Jeg elsker også å fiske. Makrell er kjempegodt. Har ikke smakt ennå i år, men når min sjømann kommer hjem, da drar vi også på fisketur.
      Koselig bilder.
      Ha en fin dag:)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg