ET HÅP OM AT DAGENE BLIR BEDRE

Er fortsatt ikke i form. Derfor stille herfra. Men nå øyner jeg et håp om bedring snart.

Det viste seg at blodtrykket mitt er alt for høyt. Det er grunnen til trykket i øra og bomullen i hodet.  Så hos fastlegen i dag fikk jeg endelig medisiner. Jeg kunne fått i går av en annen lege, men ville helst vente til jeg fikk snakket med min egen lege. Hun var ikke blid på måten jeg holdt på å bli sendt hjem i går. Etter at blodtrykksmåleren ble fjernet etter 24 timer, fikk jeg bare beskjed om at den hadde virket som den skulle og jeg kunne bare reise hjem. Null forklaring fra legesekretæren. Hun spurte bare om jeg hadde legetime etterpå, og jeg sa, – nei ikke før i morgen. Svaret var – ok, da kan du bare reise hjem. Men jeg nektet, legen min hadde sagt at jeg ville ikke slippe ut derfra før jeg viste at det var trygt. Og jeg følte det langt i fra trygt.

Jeg var faktisk i elendig form i går. Dermed fikk jeg raskt komme inn til vakthavende lege etter å ha snakket med en legesekretær som satt i resepsjonen. Faktisk fikk jeg et sted hvor jeg kunne legge meg ned mens jeg ventet. Og det var godt. Temmelig raskt kom vakthavende og hentet meg.  Han målte trykket flere ganger på begge armene.  Det var fortsatt alt for høyt, men ikke livstruende enda, så med medesin skulle de klare å forebygge fremtidig skade. Da sa jeg at jeg bare ville hjem å få lagt meg. Så lenge han sa det var trygt , kunne jeg snakke med min egen lege i dag. Og det gjorde jeg.

Som sagt var hun ikke blid på episoden i går. Og det var godt å få snakket med henne. Jeg fikk se på resultatene av målingene. De ligger kritisk høyt enkelte steder. Alle røde tall på skjermen betydde for høyt. Og de var det fullt av. Høyeste overtrykk var 171 og høyeste undertrykk var på 144 … det var absolutt ikke bra med det undertrykket der.Da  ble det medesin med en gang for å senke blodtrykket, og også en alt for høy puls. Siden alle andre prøver var fine… noe de pleier å være stort sett, gjelder det nå og stabilisere trykk og puls.

Selvfølgelig er det mye jeg kan gjøre selv også. Men aller først må bomullen og trykket i ører og hodet bli borte. Og det mente hun det ville bli hvis medisinen virker som den skal, og jeg tåler den. Så da har jeg atså begynt på den i dag, og skal øke dosen om noen dager, og ned til sjekk om 2 uker. Typen jeg har fått heter selo-zok og er en type beta- blokker. Den skal gjøre at hjertet ikke jobbet så fort og hardt og samtidig senke pulsen.

Da finnes det håp om bedring på noe snart😊 

Ha en fin dag🌹🌹

 

 

#blodtrykk #blodtrykksmedesin #selo-zok

 

 

7 kommentarer
    1. God bedring, ikke gøy med så høyt blodtrykk nei. Og noen ganger må man ikke gi seg før man for snakke med legen. Ha en fin kveld 🙂

    2. Usj, dette var ikke greit å lese. Håper at medisinen din virker som den skal, og at du tåler den sånn at du føler deg bedre. Masse god bedring 🥰

    3. Oi, det var høyt ja! Huff, godt du ikke ga deg. Man må visst stå på selv ja, og de bør ihvertfall innformere litt bedre. Noen er så dårlige på det.
      Kjenner jeg blir litt sint, for dette skjer altfor ofte nå. Godt du har fått hjelp og medisiner nå. <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg