Det var som jeg trodde. Urinsyregikt.

I går morres våknet jeg grytidlig av at foten min var vond igjen. Jeg hadde trodd dagen før at det begynte å gå over. Det hadde det IKKE gjort! Den var mange ganger værre. Og veldig hoven og rød. Jeg kunne ikke bevege storetåa en millimeter, så hovent var det. Da jeg prøvde skar det smerte gjennom den og langt bortover i foten. Bare det å ta på foten på rette stedet var vondt.

Så da var det bare å vente til legehuset åpnet å få ringt ned med en gang. Jeg fikk en tidlig time heldigvis, for dette var vondt. Så vondt at jeg måtte bruke krykker for å komme meg til, og fra bilen. Ikke mulig å belaste noe sånt.  Legen var enig med meg i min egenstilte diagnose. Urinsyregikt (podagra).

Han forklarte at det var for mye urinsyre (urat) i blodet, høye verdier, som jeg har sett det har vært på blodprøvene mine de siste årene. Men som aldri har blitt nevnt. Dette kan da hope seg opp i blodet og danne krystaller som legger seg i et ledd. Gjerne leddet ved stortåa. Disse krystallene kunne sammenlignes med bittesmå glassbiter.  Og når kroppen tror det er glass eller fremmedlegemer går den til angrep på dette for å få det bort, og det blir en voldsom betennelse.

Jeg fikk en kur med de sterkeste Arcoxia. Smertestillende og betennelsesdempende. Hvis jeg var heldig var det bedre allerede i dag. Og det er det. Allerede utover kvelden i går kunne jeg trå ned på utsiden av foten uten at det gjorde vondt. Og det har ikke blitt værre igjen i natt. Heldigvis. 

Han sa at dette var noe som kunne komme igjen flere ganger. Kalte det giktanfall. Det kunne komme av mat jeg hadde spist, alkohol, eller belastning.

Alkohol er i hvertfall ikke grunnen.  Mat? – Vet ikke. Det er nok helst de små turene jeg kom i gang med dagene i forveien som har trigget det denne gangen. Jeg skal ut å prøve meg på turer igjen så fort jeg er sikker på at dette er helt bra. Inntil da skal jeg være veldig forsiktig med å irritere noe som helst i det leddet. De smertene der vil jeg ikke ha igjen. Legesekretæren sa det var som en fødsel i storetåa. Jeg vet ikke helt det, men vondt var det i går.

Jeg får holde meg mest til lesing i dag. Har begynt på bok nr 2 i serien Berlinerpoplene. Jeg kjenner igjen noe i denne boka også, så da har jeg lest både nr 1 og 2 tidligere. Men det gjør ingenting. Det er fine bøker, og jeg husker ikke alt av handlingen. 

 

Ha ei fin helg😚

 

#urinsyregikt #podagra #arcoxia

19 kommentarer

Siste innlegg