Det hjalp med en sopptur.

Jeg har ikke så gode dager for tiden. I går satt jeg helt oppgitt med furtetryne og visste ikke helt hva jeg skulle finne på. Jeg hadde lyst til å reise og fiske, finne ei turløype, eller reise et eller annet sted for å se etter sopp. Men det kroppen aller helst ville, det var å gå inn og legge seg igjen.

For å ikke la humøret mitt smitte fullstendig over på mannen som hadde kommet hjem for å spise og ta en kaffekopp, fant jeg frem klær og kom meg ut av nattkjolen i det minste. Det var tross alt langt ut på ettermiddagen.

Depresjon gjør at kroppen blir tappet for energi. Jeg er nede på minimal dose antidepressiva nå. Det er noen uker siden jeg trappet ned til det, etter å ha overtalt legen til å få prøve ei stund. Mannen ymtet frempå her en kveld om at jeg burde øke dosen igjen . Det har jeg ikke lyst til. Jeg vil prøve ei stund til.

Det som er rart er at hodet har  kjentes så merkelig ut i det siste, hjertet dunker i harde og ville rytmer, og gjør noen  kolbøtter innimellom. Plutselig renner tårene, og jeg er sliten og energiløs. Jeg syns det virket så lovende de første ukene etter at jeg trappet ned på dosen, men nå begynner jeg å bli usikker på om dette er veldig bra. Jeg skal holde ut ei stund til for å se om det bare er en kort periode.

Uansett da… for å overbevise mannen om at jeg ikke trenger å øke på noen medesiner igjen pakket jeg med meg sopputstyret mitt og gikk til skogs her hjemme. Sist jeg gikk der var det kun noen få kantareller jeg fant. Så jeg regnet ikke med at det var så mye mer spennende der oppe nå heller. Det som var, var at siden mannen holdt seg hjemme slapp jeg å ha meg meg Esther hund i bånd. Det hjalp utrolig det. For da kunne jeg tusle rundt i helt rolig tempo og undersøke både her og der. Den første halvtimen var det lite å finne. Men så gikk jeg ned en skråning mot en bekk. Lenger ned enn det jeg gjør da jeg har med Esther. Og der vettu…der fant jeg noen fine bleke piggsoppper. De er gode.

Jeg trodde først det var noe annet. Jeg tenkte fåresopp eller franskbrødsopp. De har jo ikke pigger engang, så det er tydelig at soppbøkene må leses på nytt i år også. Jeg tok dem med og skulle sjekke nærmere  da jeg kom hjem.

Da jeg var ferdig med å saumfare det meste av skråningen, gikk jeg en liten tur ned stien jeg pleier å gå der oppe. Det hender det er noen kremler i nærheten der. Jeg fant bare én gul og en rød. Den røde er jeg litt usikker på. Så den må jeg sjekke ekstra godt. Jeg snudde og tenkte jeg fikk gå hjem igjen i tilfelle mannen hadde tenkt seg av gårde igjen.

Helt på toppen av stien bråstoppet jeg. Hva var det mine øyne skuet??? Jo…en perfekt steinsopp hadde prøvd å gjemme seg i skogbunnen. Den soppen elsker både mannen og jeg !!

Da hadde jeg det plutselig ikke så veldig travelt med resten av hjemturen. Her måtte det undersøkes nøyere i skogbunnen rundt omkring. Jeg fant faktisk flere på de få meterne bort til et sted jeg har funnet 2-3 stykker hvert år. Sist jeg kikket der borte fant jeg ingen. Nå var det plutselig dukket opp 2-3 igjen der. Pluss en liten som jeg lot stå. Den kan jeg gå opp å se etter om noen dager. Da er den sikkert blitt større.

En ganske fornøyd meg kom ut fra skogen over en time etter jeg gikk ut. Mannens øyne ble større og større for hver steinsopp jeg tok ut av posen.

Vekta viste at jeg hadde funnet en hel kilo på en gang. Her er det jeg fant. 

 

En perfekt steinsopp.

En liten smak ble det som tilbehør til middagen i går kveld. Den ene kremla jeg fant og en enslig kantarell ble også med i panna. Sprøstekt steinsopp smaker supert. Omtrent som sprøstekt bacon. Resten av kvelden gikk med til å rense og ordne med soppen. Piggsoppen ble delt i passe biter. Og etter et par timer på kjøkkenbenken, for å få ut noe av fuktigheten, ble den lagt i frysepose, merket med innhold, vekt, og dato, og lagt i fryseren. Det samme gjaldt noe av steinsoppen. Resten har stått til tørking i stekeovnen i natt. Den er nå klar, og skal over på glass.

Så bra at jeg tok meg sammen og tok en sopptur i går ettermiddag 😊

Ønsker deg en fin fredag og helg😚

 

#steinsopp #blekpiggsopp #sopptur #depresjon #utpåtur

12 kommentarer

Siste innlegg