Det ble sopp, sopp, sopp i går.

Da gutta boys kom hit for å levere en bil til meg, ble dagen min snudd fra “litt og litt” til veldig masse. Eldstemann er like interessert i sopp som meg. Han har begynt å lære minstemann litt om det også. 

Siden jeg påsto at jeg fant lite med sopp rett oppi lia her hos meg ville han motbevise det. Han var sikker på at det var mer å finne her enn det jeg sa.

Så da var det bare å kaste på seg gummistøvlene og finne noe vi kunne ha soppen i, i tilfelle vi fant noe. Esther hund fikk bli med også. Yngstemann kunne holde styr på henne. Han er ikke fullt så ivrig som broren. Eldstemann derimot spratt rundt som et ekorn og fant sopp allerede da vi kom til skogkanten. En fin hvit sopp som vi lot være der den var, fordi vi var usikre på om det var matsopp.

Yngstemann og jeg fulgte “ekornet” så godt vi kunne oppover. Han fant noe stort sett hele tiden. Men fortsatt var det tvilsom sopp som vi ikke tok med. Da vi kom opp til flata derimot, da begynte han og komme over steinsopp. I mengder etterhvert. Yngstemann fant noen kantareller. Alt gikk i posen.

Det endte med at vi i løpet av en snau halvtime hadde 2 fulle bæreposer. Ikke det helt rette å plukke i, men det fikk gå. Stort det ble det steinsopp. Masse steinsopp. Vi tok med alt vi fant av den. Tilogmed de som var overmodne. De har et fint grønt rørlag. Jeg ville bruke det til plantefarging.

Så fant vi 3 skrubb og et par kremler som også ble med hjem. Da syns jeg at jeg hadde mer enn nok å jobbe med utover ettermiddagen og kvelden.

Det er jo ikke mange dagene siden jeg var der oppe sist. Da fant jeg 1 kilo steinsopp, og en del piggsopp, og var superfornøyd. Jeg hadde aldri trodd det skulle være SÅ mye å finne der i går. Trodde jeg hadde plukket tomt jeg. Tydeligvis må jeg gå dit med noen dagers mellomrom.

Gutta boys hadde det morro med meg hver gang de fant noe. “Jøss…det er ikke sopp hos meg altså”, ” jeg må ha bil for å kjøre et annet sted”, var det som ble sagt omatt og omattatt. Haha… godt de har det gøy med mora si.

Da vi kom tilbake med tunge poser, og gutta reiste hjem, satt jeg bare der ei god stund og lurte på hva jeg skulle bruke all soppen til.

Mannen kom hjem like etterpå med 2 frossenpizzaer. Da fortet jeg meg å rense en passe stor steinsopp som jeg kunne bruke som ekstra fyll og smak på dem. Vi pleier alltid å ha på noe ekstra på frossenpizzaer. Og nå var det bare å benytte sjansen til å få brukt en brøkdel av det jeg satt med i posene.

Godt stekt steinsopp kan minne litt om bacon. Så på min pizza droppet jeg å fylle på med pølser. Den ble altså kjøttfri, men veldig god. 

Noen skiver med ost på toppen og vipps, ferdig middag. 

Nam, nam….uten at jeg hadde tenkt over det hadde jeg en helt kjøttfri tirsdag! Jeg spiste nemlig bare prim på brødskivene mine i går. Hmm… det var jo ikke vanskelig. 1 kjøttfri dag i uka skal innføres.

Så var det resten av soppen da.

1,5 kg valgte jeg å legge i salt. Det skal om noen dager bli soppsoya. Eldstesønnen skal også prøve seg på det. Vi har funnet oppskrift i ei soppbok jeg har. Jeg har brukt steinsopp og de få kantarellene vi fant. Sønnen har brukt sandsopp som han fant i store mengder for et par dager siden. Han ligger et skritt foran meg i soppsoyaprosessen. Dette tror jeg blir bra.

Etter bare et par timer hadde denne soppen sunket sammen og sluppet masse væske. Det skal jeg skrive om da soppsoyaen er ferdig. Forhåpentligvis på søndag, etter mine beregninger. 

2 og et halvt stekebrett ble fylt med tynne skiver steinsopp, og er nå ferdig tørket. De har stått i stekeovnen i hele natt. Varmluft, 40°C, og gløtt på ovnsdøra. Tørket sopp holder seg leeenge.

Ca 1,5 kg av det grønne rørlaget ble kokt en times tid. Til fargesuppe. Hvordan det resultatet blir kommer også i et eget innlegg senere.

Fortsatt er det noen få sopp igjen her. Jeg orket rett og slett ikke å holde på lenger enn det jeg gjorde. Det ble seint på natt før jeg ga meg. Siste rest må jeg gjøre noe med i dag.

Det ble noen kilo sopp, til tross for at ” det finnes ikke sopp her hos meg”

Ha en fin dag😚 Kjøttfri kanskje?? Det skader ingen. Jeg har absolutt ikke tenkt til å slutte å spise kjøtt, men 1 dag eller 2 i uka uten bør ikke være noe problem. 

 

#kjøttfridag #vegetarpizza #steinsopp #sopptur

12 kommentarer
    1. så heldige du var da ,hos meg er det iallefall ikke sopp ,har gått 2 runder i skogen og kommet hjem med 3 sopper ,men så har det vært den tørrast sommer i manns minne hos oss ,så vi får se om soppen dukker opp i september ,er jo lov å håpe på litt :=) soppsoya er godt ,jeg har ennå fra i fjor ,heldigvis holder den seg i mange år

      1. Så dumt at du ikke finner sopp i år. Det kan jo komme litt senere i høst ja😊
        Her popper de opp som paddehatter nå tydeligvis. Jeg er veldig spent på soppsoyaen. Den tror jeg blir bra😊 Har aldri laget det før, men har troa på den. Så bra at du har igjen fra i fjor, og at den er holdbar så lenge😃

    2. Blir det fir mye sopp er det bare p komme hit med det, du vet jo hvor jeg bor, hahaha.. jeg elsker sopp, de jeg har prøvd vel og merke, kantarell er gull… ❤️

      1. Hehe..ja det vet jeg😊
        Kanskje du skulle fått litt ja😊
        Vi får se hvor mye jeg finner etter hvert. Jeg er mer glad i steinsoppen enn kantarellene😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg