DET BLE LIV I SURDEIGEN

Jeg klarte det! Igjen! Jeg trodde jeg hadde ødelagt surdeigstarteren min på et vis etter at jeg matet den for første  gang på mandag. Dette her er et helt nytt prosjekt for meg. Men se her a du…de ble høyere enn de jeg laget sist. Litt vel brune på toppen, men det gjør ingenting. Jeg var opptatt med å spise middag.

Ikke er de veldig store heller, som du ser. Men jeg er kjempefornøyd med hvordan de har hevet seg.

Det hjalp å sette starteren i solvinduet et par timer før jeg begynte med bakingen. Jeg satte den i skyggen etterhvert altså, så det ikke skulle bli alt for varm for den. Og under bakingen denne gangen blandet jeg starter og lunkent vann sammen før jeg hadde i mel og salt.  Første gang blandet jeg alt i bollen på en gang. Hevetiden har jeg brukt samme tid på begge gangene.

Jeg har lest både her og der for å finne ut av baking med surdeig. Jeg syns det er gøy når det virker.

I surdeigstarteren min har jeg brukt halvt om halvt med sammalt rug grov og hvetemel. Det var det jeg hadde i huset da jeg laget den. Derfor blir det bittelitt grovt i disse lyse surdeigsbrødene som det ellers bare er hvetemel i.

Dette her skal det prøves og testes ut mer av. Jeg har ikke spist annet brød siden mandag. Og magen min har ihvertfall ikke vondt av det😊

 

#surdeigsbakst #surdeigsbrød #bakedag #bakeglede

4 kommentarer
    1. jeg er i gang jeg også,min surdeigstartet begynte jeg å lage i går og den skal være ferdige på lørdag,jeg skal prøve meg på surdeigsbrød av spelt,det skal gå greit for magen ,jeg går jo på lavfoodmap diett

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg