DET BLE LITT MYE SURDEIGSMAS I DAG

Nå er det seint på kveld og jeg er sliten av surdeig i dag. Enda må jeg vente ei stund før jeg kan legge meg. Da jeg først har begynt å mate en starter må jeg liksom fortsette til alt er ferdig.

I går kveld matet jeg en ekstra gang fordi jeg ikke orket å begynne med baking så seint.  I dag har jeg blandet en deig av noe av starteren. Jeg hadde tenkt til å bake boller eller noe annet av resten. Men jeg manglet melk , og har ikke vært i butikken i dag.

Derfor endte jeg opp med enda en mating på resten. Ikke vet jeg hvordan det går, men jeg må bare prøve meg frem litt. Det er den jeg måtte lage deig av nå.  Turde ikke ta sjansen på enda mer mating. Den har stått å godgjort seg på benken siden 12-tida i dag. Nå venter den bare på salt og så åker den rett inn i kjøleskapet til kameratene sine. Og der skal den få stå et par dager tenker jeg . Det skal vist gå fint. Jeg gikk tom for hvetemel også, så dette blir den første deigen jeg lager med annet enn bare hvetemel. Jeg er spent på hvordan resultatet blir av den deigen.

 

Deigen jeg laget i formiddag begynte jeg å bake ut mens jeg holdt på med middagen i kveld. Syns ikke den var helt vellykka.  Den var litt løs.  Men jeg fikk da knotet den sammen til to små runde brød. Så her står de til i morgen tidlig. 

I hver sin “hevekurv” i kjøleskapet. Som her er to bakeboller, med kjøkkenhåndklær drysset med hvetemel i bunnen.

Er jeg heldig så klarer jeg å få den altfor seige deigen ut av bollene og stekt brød av dem.  Akkurat nå kjenner jeg at det er blitt litt for mye surdeig i dag. 

Det suser i hodet og jeg vil bare legge meg.  Kanskje kommer det et innlegg om hvordan det gikk med deigen i morgen.

Ha ei god natt 😚

 

#surdeig #surdeigsbakst

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg