DET BLE BRØD OG KNEKKEBRØD I DAG

Jeg leste noen blogger etter at venninna mi reiste i dag. På en av dem ble det delt oppskrift på knekkebrød.  Det har jeg faktisk aldri laget, men i dag ble jeg inspirert til å prøve. Jeg gikk ut fra mengde mel og væske fra oppskriften til benteshverdagsmatfrabunnen. Gå gjerne inn på hennes blogg og les hva hun brukte.

Hun brukte andre meltyper enn det jeg hadde i skapet. Så min oppskrift ble som dette.

2 dl hvetemel

3 dl byggmel

1/2 dl chiafrø (som bindemiddel)

1/2 ts salt

1 ts tørket persille

5 dl vann

Alt røres sammen og settes ei stund i kjøleskapet. 1/2 time ca.

Smør blandingen utover en pakepapirkledd stekeplate og stek på 160°C midt i ovnen i 1 time.

Nå angrer jeg på at jeg bare laget en halv porsjon. (1 brett). For disse likte både mannen og jeg.

Det blir IKKE siste gang jeg kommer til å lage knekkebrød.  Her er det jo bare å blande sammen det man har. Og jeg hadde så flaks at jeg hadde chiafrø i skapet. Så lenge man har dét, er det bare å bruke mel, nøtter, frø eller hva man vil ellers. Smart!

Siden jeg først hadde hadde dratt frem mel og sånt, så satte jeg i gang Mr. Kenwood med en brøddeig også.

Da knekkebrødene var ferdig stekt var 2 brød klare til å settes i ovnen.  Nå har vi smakt på begge deler. Nam, nam….Godkjent!

 

 

Ha en fortsatt fin søndagskveld😚

 

7 kommentarer

Siste innlegg