DAGSTUR PÅ FREDAG

På fredag sto valget mellom å reise på campingen ved Tinnsjøen hele helga med min mor, eller en dagstur sammen med henne til Ringelia/Ligarda. Det er der mine besteforeldre bodde hele livet, og der min far er født og oppvokst. Stedet ligger på vestsiden av Randsfjorden i Oppland. En halvtimes tid før du kommer til Dokka.

Min mor tok valget. Det ble Opplandstur, og hun ba med min bror og nye svigerinne på bilturen også.

Det er ingen gjenlevende i huset der oppe nå. Både min bestemor og min kjære pappa døde i 2013. Pappaen min har ikke bodd der siden han var 16-17 år. Da måtte han reise ut av bygda for å finne arbeid, og endte opp i Drammen. Men vi har mange gode minner helt fra barndommen og oppover med besøkene vi hadde hos besteforeldrene våre der oppe.  Huset ble solgt etter min bestemors død. Han som kjøpte det er ikke flink til å holde det vedlike, så det er ganske tragisk og kjøre forbi der nå. Jeg rakk og knipse et bilde i farta. 

 

Vi kjører alltid oppom og ser på huset etter at vi har vært innom på kirkegården som ligger et lite stykke før huset.

Skute kirke.

Her ligger mine besteforeldre, onkel  og oldeforeldre begravet. Min pappa er begravet i Hokksund.

På turen oppover fant vi ut at vi skulle ha turmat på veien. Sånn vi pleide da vi var små. Da kjøpte vi ofte røkte kjøttpølser (knakkpølser), lomper og remulade. Hvis vi ikke hadde med en stor nisteboks.  Vi stoppet på Rema 1000 ved Jevnaker. Den ligger akkurat i krysset der vi tar av og begynner på den lange turen oppover langs Randsfjorden. Vi stopper ofte der for å kjøpe med planter oppover. De har som regel en del som passer til gravene der.

Med planter og mat vel i havn fant vi noen benker rett oppi gata. Og der kunne vi kose oss med turmaten, akkurat som i gamledager 😊

Min bror og meg.

 

Og min mor og svigerinne.

Det var koselig og godt. Så gikk turen videre med gode og mette mager. På Bjoneroa stoppet vi igjen. Jeg syns jeg måtte innom på “Herr og fru Gjefsen”. Det er den gamle butikken der oppe som er gjort om til kafé, catering, samlingslokale og med litt forskjellig  inne i butikken. Du finner dem på Facebook. Jeg følger dem der, så det var moro å få sett stedet i virkeligheten. 

Før vi kjørte videre vanket det en is på hver. En diger kuleis med 2 kuler til 40 kroner. Det var billig!  Jeg betaler 80 ,- her nede😠

Jeg rakk visst å spise opp mesteparten før bilde ble tatt. Så bar det videre igjen.

Det ble en lang dag . Vi ville se om vi klarte og finne igjen gården hvor slektsnavnet vårt stammer fra. Jeg kan huske at vi var der da vi var små. At vi var med ut i en gammel pram og dro opp fiskegarn. Broren min kunne ikke huske det. Han er 2 år yngre enn meg.

Vi har funnet den flere ganger, men nå var det en stund siden sist. Vi ville gjerne tatt et bilde også. Men da vi endelig fant den var det så masse trær på alle kanter at det ble vanskelig å knipse noe bilde.

På vei hjem igjen fikk jeg mast meg til å stoppe ei stund så jeg kunne se etter sopp.  Jeg fant noen få og la de forsiktig i en pose. Da ble dagen fullkommen.

Vi var ikke hjemme før sent på kvelden, så soppen fikk overnatte ute på bordet til dagen etter. Det går helt fint nå som det er såpass kjølig.

En lang, men koselig fredag med noe av familien ble det.

Ønsker alle en fin dag i dag❤ 

 

#skutekirke #familiedag #oppland #godeminner

2 kommentarer
    1. Kjempefin tur dette. Glade mennesker på tur. Fin tur. Godt selskap og maten ja. Det hørtes godt ut. Ser koselig ut din nye svigerinne. God kveld til deg…det var turen sin det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg