ASK KAPELL

Jeg syns det er fint å se alle de flotte kirkene og kapellene langs veiene i Norges land.

I kveld var jeg ute på en kjøretur til Hønefoss. På vei oppover fikk jeg øye på dette kapellet. 

Enda så mange ganger jeg har kjørt denne veien har jeg aldri lagt merke til det. Det var de spesielle fargene som fanget min interesse nå. Jeg bestemte meg for å stoppe og ta en titt på veien hjem. 

Brune kirker er ikke noe uvanlig, men det røde syns jeg stakk seg ut. Det har jeg ikke sett så ofte.

Jeg måtte Google litt, og fant ut at dette er bygget som en langkirke. Det vil si at den har et langstrakt kirkerom som skal symbolisere den hellige veien («via sacra») fra vest mot solens oppgang i øst. Denne kirketypen har vært den vanligste i Norge fra middelalderen frem til 1900-tallet. …I.flg Wikipedia. 

Kapellet er bygget i 1936. Og sto ferdig til innvielse 26. Februar 1937.

Rød farge på trær og busker utenfor også.

 

Det lille stedet Ask ligger mellom Hønefoss og Tyristrand. 

Med dette ønsker jeg deg ei god natt😚

 

5 kommentarer
    1. Ask kapell er fint. Særlig glir fargene fint inn i høstfargene.. la du merke til støtta over en gammel lærer? En litt gøy historie Jeg husker den ikke helt nå men kan søke den opp…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg