Akutt tannlegeskrekk og prissjokk

Tirsdag morgen hadde jeg tannlegetime. Alt for tidlig etter min døgnrytme. Jeg visste jeg hadde et hull som jeg skulle fikset på. Det fikk jeg greie på ved siste sjekk for ett år siden. Men jeg har rett og slett ikke hatt råd til å ta den timen. Nå har jeg kjent litt vondt i tanna de siste par månedene og tenkte at jeg var helt nødt til å gå da jeg fikk innkalling til den årlige sjekken igjen nå.

Etter at røntgenbilder var tatt og studert viste det seg at tanna måtte rotfylles. Det har jeg ikke vært med på før, så jeg fikk et akutt annfall av tannlegeskrekk. Jeg ble tett og slett dårlig, og oppgitt av av hele greia. Jeg viste ikke om jeg orka å kjenne på mer smerter i noen som helst grad. Jeg syns jeg har hatt nok av det for lange tider. Og bedre ble det ikke da jeg fikk høre prisen. Jeg spurte om han ikke bare kunne trekke hele driten og bli ferdig med det.

Men vi klarte å diskutere det litt frem og tilbake, selv om jeg var helt ” uttafor “, og kjente at et angstanfall bygget seg opp. Jeg ville ikke være der lenger, og jeg hadde absolutt ikke lyst til å komme igjen en gang til. Og det sa jeg tydelig fra om.  Så vi ble enige om at jeg ikke skulle gjøre annet enn sjekke alle tennene, ta tannstein, og pusse mens jeg først var der. Og mens det pågikk bestemte jeg meg for at jeg kanskje skulle å prøve å beholde tanna.

Jeg skulle få komme igjen dagen etter, og da skulle jeg ta noe beroligende en halv time før jeg kom. Det har jeg aldri hatt behov for hos tannlegen noen gang. Jeg tror jeg begynner å få nok av absolutt alt som muligens kan gi smerter av noe slag. Den siste operasjonen jeg hadde tok kaka. Jeg har blitt skikkelig pysete nå tydeligvis.

Da jeg dro derfra parkerte jeg bilen og gikk meg en luftetur før jeg reiste helt hjem. Jeg var helt gåen i topplokket og trengte litt luft før jeg dro hjem for å roe nervene.

Jeg måtte nemlig ut å kjøre igjen senere på dagen. Jeg hadde klippetime i Hokksund, og den ville jeg i hvertfall komme meg til.

Etter frisørtimen dro jeg innom biblioteket og lånte ei ny sybok og ei strikkebok. Så reiste jeg bort til min mor og ble der resten av kvelden.

Jeg gikk meg en luftetur til mens jeg var der nede. En tur ned til Hokksund sentrum.

 

Gutta boys og jeg gikk igjennom fryseren for å finne ut hva vi kunne ha til middag der utpå kvelden. Det ble kjøttpudding, grønnsaker, poteter og bernaisesaus. Vi ble som vanlig 5 stk til middag, og det er koselig.

Jeg tok med meg masse frosne bringebær fra fryseren der også. De skal jeg koke syltetøy av i dag. Og ta med nedover igjen i løpet av helga.  I går orka jeg ikke å begynne på det. Jeg kom meg til tannlegen, yngstemann kjørte og hentet meg. Det gikk bra til slutt. Etter 5 bedøvelsesprøyter kjente jeg endelig ingenting. Og etter 1 time og 40 minutter var tanna i orden så langt. Jeg skal tilbake om 2 uker og sette på resten på toppen. Men det er jeg ikke redd for. Det værste er gjort nå. Jeg gruer meg ikke til neste gang.

Pris for de to gangene jeg har vært der ble 1.425,- første dagen og 5.715,- i går. Prisoverslag ble satt til 11.000,- for rotfylling av ei tann og bytte av fylling i ei annen tann. Pluss de 1.425,- for bilder,  fjerning av tannstein, og puss kommer alt på nesten 12.500,- Det er godt jeg har en mor som kan hjelpe meg i nøden. Ellers hadde jeg hatt ei tann mindre nå. Og det er ikke gratis det heller.

Det er ikke rart folk blir tannlause sier jeg. Tenner bør ABSOLUTT repareres og betales med bare egenandel de også som alt annet som har med kroppen å gjøre. 

 Yngstemann ble hos meg ei stund utover kvelden. Han hadde fikset nettflix og viaplay for meg mens jeg var hos tannlegen. Så vi la oss henslengt i hver vår sofa og så på den Norske filmen Troll i full kinomodus, før jeg ble såpass oppegående at jeg laget middag til oss. Kjøttboller av svinekjøttdeig med masse hvitløk, ovnstekte poteter, brokkoli, og løk.

 

Resten av kvelden tok jeg meg fri fra alt som var. Jeg var sjeleglad for å være ferdig med det jeg skulle hos tannlegen og helt ødelagt i hodet av disse to dagene.

Nå er jeg klar for koking av syltetøy.

 

ØNSKER DEG EN FIN KVELD ❤

2 kommentarer
    1. rotfylling er dyrt ja ,har gjort det 2 gangermen det var langt fra din pris ,har vel steget med årene ,nå går jeg stort sett for 0 hull :=) godt du er ferdig med det verste og jeg er helt enige med deg ,en kunne fått dekkket noe av tannlegen på lik linje med annen helsehjelp

      1. Ja det er helt horribelt at det skal koste så mye! Det stiger hvert år det som alt annet. I fjor betalte jeg noe over 1.200,- for det samme jeg gjorde på tirsdag. Det er mer enn nok bare det.
        Jeg får gå for null hull igjen fremover jeg også. Og håpe at de plombene jeg har fra gammelt av holder i mange år til. Det var jo ei tann nå som plomben var i ferd med å sprekke i. Heldigvis var det ikke nytt hull der, men den måtte byttes før det kom til å bli det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg