Tom for brød. Slang sammen en rundstykkedeig.

I går var jeg ganske bra i farta til langt utpå kvelden. Da det ble tomt for brød litt tidligere enn beregnet nå i påsken, måtte jeg slenge sammen en deig. Denne gangen ble det rundstykker.

Så lenge planen bare er å være hjemme i løpet av dagen er det greit å sette en deig.  Den står jo stort sett å gjør seg selv.

Har du hvetemel, ojle og gjær er det ingen problem. 

Jeg måler ingenting av det jeg har i . Blander på feelingen.  Begynner med å varme vann og olje (ca1/2 liter vann kanskje + ca 8-10 ss olje ) til 37°C . Så begynner jeg med en god slump hvetemel og en pose tørrgjær + litt salt. Blander det i vannet og rører godt. Deretter fyller jeg på med det jeg har lyst til, og det jeg finner i skapet.  Nå ble det havregryn og solsikkekjerner.  Til slutt fortsetter jeg med hvetemel til deigen er passe fast. Setter deigen lunt til heving dekket av et kjøkkenhåndkle ca 1/2 time.

Da har den hevet bra og er klar til å trilles ut. Ferdig med formingen av rundstykkene, dekkes de til med håndkle igjen. Settes på et lunt sted eller over varmt vann i oppvasklummen. La de stå å heve på nytt ca 1/2 time. 

Pensle de forsiktig med lunkent vann og strø over f.eks litt havregryn. 

Stekes midt i ovnen på 220°C i 15- 20 min.

Vips så har du ferske rundstykker. 

 

#rundstykker #gjærdeig #gjærbakst #baking #ferskebakevarer #godtno #instafood 

6 kommentarer

Siste innlegg