På kurs for å lære litt om meg selv og hodet mitt.


I dag har jeg vært på kursdag nr 2. Jeg skal lære masse om diagnosen jeg nettopp har fått. Bipolar lidelse. Det trengs vist. Jeg som synes jeg har vært ganske så normal bestandig skjønner nå at ikke alt er helt som det skal. 

Jeg har jo skjønt at jeg er veldig varierende i form og humør. Men etter å ha hatt et par episoder med lang og ganske så dyp depresjon de siste par årene. Og som har ført til lengre sykemeldinger, har jeg fått en utredning og diagnose.

Nå som jeg etterhvert hører hva de andre på kurset forteller, er det veldig lett å kjenne seg igjen. 

Nå forstår jeg bedre hvorfor jeg har så mange flere planer og ideer enn andre .Som det stort sett ikke blir så mye ut av p.g.a mangel på søvn de nettene hodet jobber som værst med å spekulere ut noe nytt og sikkert veldig smart.  Andre ganger kan jeg gyve løs på 100 ting med en gang jeg står opp. Men helt uten mål og mening. Eller rettere sagt : for mange mål og meninger på en gang. Det ender ofte i fullt kaos etter noen timer. Og da er det enkleste og gjemme seg under pleddet på sofaen og lukke øynene for alt. Da er plutselig verden ganske så svart igjen ei stund. 

Jeg varierer så fort i humør og energinivå at jeg ikke klarer å henge med selv en gang. Blir sliten av meg selv rett og slett.

Nå har jeg vært veldig lenge uten energi. Mange måneder. Antagelig på grunn av en depresjon som ligger i bunnen hele tiden. Den tapper meg for energi har jeg forstått.  

Så nå for tiden er jeg glad for hver dag jeg er sånn nogenlunde oppegående. Så får det ikke hjelpe om det blir litt kaos en gang i blandt.  Jeg har lært meg at det snur igjen.

Jeg begynte på medisiner for ca 3 uker siden. Medisiner som skulle stabilisere stemningssvingningene. Men de reagerte jeg på med masse utslett. Nå håper jeg bare det finnes en annen type jeg kan prøve.

Tror jeg skal avslutte her . Det kjennes ut som det har vært nok i dag

Ha en fin kveld.

 

#bipolar #lidelse #kurs #psykiskhelse #mentalhelse #bipolar2 #mylife

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg