1,2 KG SOLBÆR ER SAFTA OG SYLTA

Jammen klarte jeg å gjøre noe med solbæra i går.  Jeg hadde jo plukket 1,2 kg solbær og 2 kg rips dagen før. Det lå i kjøleskapet mens jeg lurte på hva jeg skulle gjøre med det.

Jeg viste ikke helt om jeg skulle blande noe av det eller gå for rent. Solbær er noe jeg aldri har brukt. Tror knapt nok jeg har smakt på bæra heller. Og mannen er ikke så glad i rips. Så da gikk jeg for ren solbær først.

Begynte med å koke glass, så de ble sterilisert. 

Så begynte jeg på syltetøy. Målte opp 1/2 kg solbær og kokte det opp. Jeg brukte stavmixeren noen runder i kjelen. Er ikke så glad i klomper😁

Så tok jeg 1/4 av en pakke Jam og rørte inn. Tok kjelen av platen, rørte inn og smakte meg frem med sukker.  Jeg endte med 3 dl til denne lille porsjonen. Dette var fort gjort . Jeg fikk et sylteagurk-glass fylt til randen, pluss ca 1 -1 1/2 dl på et mindre glass.  En smaksprøve med rent solbærsyltetøy ble det hvertfall. Og det var ikke det verste jeg har smakt på nybakt varmt brød😁 

Så googlet jeg meg frem til safting og mengde med sukker som skulle til.  Jeg hadde 700 g bær igjen. Det ble blandet i forholdet 2 deler bær og 1 del vann. Så ble dette kokt noen minutter før jeg tok skummet fra overflaten vekk. Og videre skulle det stå å trekke noen timer. Jeg lot det stå 2 1/2 time. Så var det klart til siling.

Et kjøkkenhåndkle ble lagt i ei stor sil og satt over en høy bolle. Der

fikk det stå å renne av seg. Til slutt samlet jeg hånklesnippene og tvinnet det så stramt jeg kunne for å skvise siste rest av saft ut av bæra. Endte da med 7,5 dl ren saft.

Tilbake i kjelen med safta og i med sukker. Etter mye smaking endte jeg med 350 g. 100 g mer enn i oppskrifta jeg fant. Mannen liker søtt😉 Dette skulle kokes og røres i til det ble en litt tykk saft/sirup. 

Av dette ble det til slutt 7,5 dl solbærsirup😊

Så her er altså det jeg fikk ut av solbærtesten min. (Måtte bruke et syltetøyglass til safta også pluss resten i et vanlig glass) 

Syns ikke det ble så værst ut av 1,2 kg bær 😁 og jeg har fått smake både solbærsaft og solbærsyltetøy.

I neste runde skal jeg blande med andre bær for å teste ut hva som smaker best. Ripsen jeg plukka ble lagt i fryseren. Så nå er kjøleskapet tomt for bær. Og har fått saft og syltetøy i hyllene i stedet😁

SKÅL i solbærsaft😁😁 og ha en fin dag❤

 

#safting #sylting #solbær #solbærsaft #solbærsytetøy

 

 

8 kommentarer
      1. Ja det er godt med hjemmelaget. Der ser ut til at jeg må plukke ner solbær.Det er litt igjen på busken. Og det smakte godt 😊
        Ha en fin dag
        Klem <3

    1. Godt jobba..hjemmelaget saft er jo sååå godt 🙂 Jeg har ikke laget på mange år nå..men kan nesten kjenne smaken gjennom bildene <3<3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg