JUL, KOS FOR NOEN, TRAGEDIE FOR ANDRE

Det blir rett og slett for mye mat i disse juledagene. Og mye familie, men det er bare kos. I dag er det 4. og siste dag på rad vi har noe som er forhåndsbestemt. Det står igjen en avtalt middag her hos oss. Men datoen er ikke satt.  Tror jeg trenger et par dagers pause fra jul og mat og folk og fe etter denne 3.juledagskvelden. I dag er det nemlig mølje og aquevitt-lag hos min svoger og svigerinne. I fjor var vi ikke der. Vi var syke begge 2.  I år er det vist en annen svoger og svigerinne som ikke kommer. Det var synd. Det  er tradisjon at den eldste broren (til mannen) holder denne festen i romjula. Han har nemlig bursdag på selveste nyttårsaften. Og det er fast at begge brødrene med damer og et vennepar blir invitert. Så i dag har vi skaffet “barnevakt” til Dino og sjåfør.  Min yngste sønn med kjæreste og ei venninne av henne.

Julaften var vi hos mine svigerforeldre på julemiddag. Ribbe, medisterkaker og julepølse. Dit kom også min manns stebror med famile. 2 små barn og kone. 

1.juledag hadde vi avtalt både frokost og middag hjemme her med bonusdatter og svigersønn. Antrekk : joggebukse eller pysj . Og det ble det😊 Vi hadde en julemiddagfri dag. Så vi spiste i stedet kylling/kalkunpanetter med poteter, grønnsaker, litt stekt løk og hvitløk og bernaise-saus. Resten av dagen, mellom frokost og middag og etter middag gikk det i twist, kaker, brus og marsipan.. alt for mye.  3 av oss klarte å ta en dubb i løpet av dagen også. Det trengtes. Og midt i all denne kosen tikket den triste meldingen om at Ari Behn ikke orket mer av livet. Vi ble ganske så satt ut her. Så tragisk. Jeg, som mange andre har opplevd det på nært hold, og vet hvilket sjokk det gir de som sitter igjen. Jeg vil ikke grave dypere i det nå. Men sender varme tanker til ungene, Martha Louise og resten av hans eks-familie og familie. Samtidig var det begått et drap i Hokksund lillejulaften. Rett i nærheten av min mor,sønn og svigerdatter. Ingen viste sikkert hva som hadde skjedd. Det var faktisk på den korte strekningen mellom dem og min andre sønn. De bor på hver sin side av broa det er snakk om. Bare flaks at ingen av dem eller andre var ute og gikk med hundene akkurat da. Ingen hyggelig tanke. Så jula er ikke bare kos og hygge for alle.

I går var jeg sliten og sov til 14.00. Rakk såvidt å våkne skikkelig og ordne meg klar til 2.juledags middag. Nok en runde med ribbe, medisterkaker og julepølser. 

Denne gangen hos min mor, sønn og svigerdatter. Her har vi selveste kokken i full gestikulasjon.

Og fruen ble opptatt med å legge inn ved i ovnen. Ikke så lett å knipse alle i ro😀 Det ble mye utydelige bilder. Men her er et av oss to turtelduene også.

Jeg prøvde å få bort et par “hareører” som det ante meg at sto opp bak hodet på meg…. og det stemte. Her har jeg akkurat fått de vekk.

Min datter og barnebarn har feiret med hennes svigerfamilie. Nå tror jeg jammen det er 3-4 år siden vi sist har feiret med dem. Hun har jo en pappa også som plutselig ville ha dem på julaften i fjor. Puslespillet går aldri opp.  Uansett har vi hatt en fredelig og hyggelig jul. Ikke alle har det. Det er også mange tragedier som følger med denne høytiden.

Jeg er i hvert fall takknemlig for julen jeg har hatt i år.

 

6 kommentarer
    1. Så mange fine bilder fra en fin jul. Ser så koselig ut. Greit å slappe av litt hjemme nå etter dette kjøret…
      Dere kler hverandre. Pent par <3

    2. Fint du har hatt en fin jul da 🙂 Og med litt “hvile” innimellom med vanlig mat 😀 Vi har mest vanlig mat vi, kun ribbe julaften. Vi feirer ikke så mye, og nå er jeg syk hele tida også så er meste hjemme 🙂

    3. ja livet har mange triste dager,ting som er så meningsløse,men sånn kommer det desverre til å bli i fremtiden også :=)
      Her i heimen har det vært moderat med feit julemat,siden jeg ikke greier å bære noe og ikke får gå på foten har mannen hatt hovedansvaret og han er en enkel sjel hi hi ,men pinnekjøtt hadde vi julaften og skal ha det i morgen også,annen julemat har vi faktisk ikke hatt i år :=) men god mat har vi hatt uansett da

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg