Nå vet jeg hvorfor jeg hele tida er trøtt og sliten.

Jeg orket rett og slett ikke å oppdatere dere på resultatet jeg fikk etter timen på sykehuset i går. Jeg hadde besøk av min venninne etter at jeg hadde kommet meg hjem til Sigdal. Vi fikk skravla masse og kosa oss med reker og loff. Jeg var faktisk ganske så opplagt de timene hun var her, men etterpå var det slutt på piffen. Og nå har jeg antageligvis fått svar på hvorfor jeg aldri holder ut en hel dag, hele tiden er trøtt og sjelden får gjort mer enn en brøkdel av hva jeg burde klare i løpet av dagen.

Det viste seg nemlig at jeg har alvorlig søvnapne’. 60 pustestopp i timen! Jeg fikk helt hakeslepp da legen sa det. Det gir ikke kvalitetssøvn i det hele tatt. Jeg fikk kjøreforbud med en gang. Mannen min har sagt det kjempelenge, at jeg slutter og puste og at han ser at jeg plundrer lenge før jeg får dratt pusten igjen. Så det var nok på høy tid at jeg sa dette til legen. Tror jammen min forrige samboer sa det samme.

Jeg var bare ikke klar over hvor mye det var og at det var så farlig som det er. Det sliter visst på hjertet dette her når man går med det ubehandlet over så lang tid. Det kan ende med hjertesvikt.

Vel, vel, nå er det konstatert. Jeg må begynne å bruke cpap. En maske og maskin som hjelper meg å holde luftveiene åpne når jeg sover. Vanligvis var det lang ventetid på å få denne masken, men legen skulle skrive hastesak på det.

 

Min mor og jeg somlet litt før vi kom oss tilbake til Hokksund. Og i løpet av den tiden fikk jeg telefon fra sykehuset nok en gang.  Jeg hadde fått time allerede på tirsdag for å få masken, og opplærig til å bruke den. Gjett om jeg ble glad da??!! Jeg så for meg hele sommeren med kjøreforbud og like dårlig form. Når jeg får vent meg til masken og merker at den virker blir kjøreforbudet opphevet. 

Jeg ble jeg lovet et helt nytt liv med bruk av denne masken. Og nå begynner det kanskje allerede til uka, hvis jeg klarer å venne meg fort til masken. Jo fortere jeg klarer det, jo fortere får jeg nok oksygen i blodet i løpet av natta til å være våken og opplagt på dagen. Jippi!!! Og ikke minst ……hjertet mitt slipper å bli utslitt.

Ha en fin dag❤

 

#søvnapne #pustestopp #cpap

 

11 kommentarer
    1. Supert at legene fant ut av problemet ditt, og at du får hjelp så raskt! Du høres motivert ut for pustemasken, og det går sikkert helt fint! 😊

    2. Det var enda godt du kom deg til den undersøkelsen og at du får rask hjelp.😱❤️
      Det er tungt å gå slik hver dag og ikke har kroppen godt av det heller. Håper du synes det hjelper og at du får god opplæring.🥰

    3. Så bra at legen fant ut årsaken, og at du nå får hjelp. Du kommer garantert til å merke stor forskjell når du begynner å bruke masken. Ha en fortsatt fin fredagskveld, klem 🤗

    4. Så bra at ting skjer raskt. Dette blir garantert din sommer! Når du får sovet godt om nettene med nok oksygen tipper jeg energinivået til å gjøre alt du ønsker kommer tilbake. Formen vil nok og bli bedre når hjertet slipper den belastningen det ha hatt nå. Gled deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg