Shopping og tur i Vikersund

Så måtte jeg ut å kjøre i dag også da. Jeg trengte et nytt steketermometer.  Det gamle har gjort nytta si, og nå har det streika helt.

Jeg har begynt på et prosjekt i dag og ville gjerne ha det i hus til i morgen. Kan si såpass at det ikke handler om matlaging. Men det et like gøy.

Nærmeste sted hvor det finnes en Jernia-butikk er i Vikersund. Så etter å ha googlet og funnet ut at de hadde det der, gikk ferden dit.

Der er jeg godt kjent. Jeg bodde i egen leilighet midt i sentrumsgata i 2,5 år før jeg flyttet hit til Sigdal.

Det ble mange turer rundt omkring der. Og siden jeg hadde med meg Esther i bilen i dag, bestemte jeg meg for å gå en tur ut på Øya med henne etter Jernia- og Europrishandling.

Det lille jeg trengte av mat ble handlet etter turen. Det er for varmt å ha mat og hund i bilen lenge av gangen nå.

Rett over gata for handlesenteret begynner turveien inn til Øya. Der er det både benker og bord, og jeg satte meg der og spiste en is, mens Esther fikk slurpet i seg vann og vasset litt. Her satt vi midt mellom broa i Vikersund og Øya. 

 

Det er 1 km å gå, på en fin turvei til andre siden Øya. Det finnes også flere stier du kan velge å gå rundt omkring der inne.

 

Fine benker og bord er satt opp flere steder. Flotte plasser å grille, spise niste, eller bare sitte og slappe av. Én gang klarte jeg å samle hele familien med stort og smått til grilling ved et av stedene. Jeg tror vi ble 15 stk. Det var litt av en bragd! Det var så tidlig på våren at snøen var ikke engang borte. Men vi kosa oss.

 

Her var 1 km gått, og vi var på andre enden. Det var et svanepar der i dag. 

 

Langs veien gikk vi forbi en dam som det så ut som det kokte i. Ved nærmere ettersyn så vi at den var propp full av rumpetroll.

 

Det var koselig å gå på kjente trakter. To fluer i en smekk i dag altså…shopping og tur.

Ha en fin kveld😙

 

 

 

14 kommentarer

Siste innlegg